باب: الدعاء
في الاستسقاء
قائما.
15. Yağmur Duası Sırasında Ayakta Durmak
وقال
لنا أبو نعيم،
عن زهير، عن
إسحق: خرج
عبد الله بن
يزيد
الأنصاري،
وخرج معه البراء
بن عازب وزيد
بن أرقم، رضي
الله عنهم،
فاستسقى،
فقام بهم على
رجليه على غير
منبر، فاستغفر،
ثم صلى ركعتين
يجهر
بالقراءة،
ولم يؤذن ولم
يقم.قال
أبو إسحق:
ورأى عبد الله
بن يزيد النبي
صلى الله عليه
وسلم.
[-1022-] Ebu İshak'tan
nakledilmiştir: "Bir gün Abdullah İbn Yezîd musallaya çıkıp yağmur duası
etti. Beraberinde Bera İbn Azib ile Zeyd İbn Erkam da vardı. Dua sırasında
ayakta duruyordu, fakat minbere çıkmamıştı. Ardından Allah'tan mağfiret /
bağışlanma diledi (istiğfar) ve daha sonra iki rekat namaz kıldı. Namazda
açıktan okumuştu, fakat ezan okunmadığı gibi kamet de getirilmemişti.
Abdullah İbn Yezîd Nebi
Sallallahu Aleyhi ve Sellem'i yağmur duasında görmüş bir sahabîdir."
حدثنا
أبو اليمان
قال: أخبرنا
شعيب، عن
الزهري قال:
حدثني عباد بن
تميم: أن عمه،
وكان من أصحاب
النبي صلى
الله عليه
وسلم، أخبره: أن
النبي صلى
الله عليه
وسلم خرج
بالناس يستسقي
لهم، فقام
فدعا الله
قائما، ثم
توجه قبل القبلة،
وحول رداءه،
فسقوا.
[-1023-] Abbad İbn Temîm bir
sahabî olan amcasının şunları anlattığını nakletmiştir: "Resulullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem bir grup cemaatle birlikte musallaya çıkıp onlar
için yağmur duası etti. Dua sırasında ayakta durdu. Ardından kıbleye yönelip
omuzuna almış olduğu ridasını çevirdi. Duanın hemen ardından yağmur yağmaya
başladı."
AÇIKLAMA: Yağmur
duası ederken ayakta durulur. Bu sırada hutbe okuyor olmak ile olmamak arasında
bir fark yoktur. İbn Battal bu şekilde ayakta durmanın hikmetini şöyle
açıklamıştır: "Bunun hikmeti şudur: Yağmur duası sırasında huşu ve Allah'a
tam bir yönelme gerekir. Bunun için en uygun hallerden biri de ayakta
durmaktır." Ayakta durmak kişinin yaptığı işe verdiği önemi ve titizliği
gösteren bir davranış olduğu için yağmur duası sırasında ayakta durulacağını
söyleyenler de olmuştur. Dua, yağmur isterken yapılan amellerin en önemlisidir.
Bu amel için en uygun hallerden biri de ayakta durmaktır. Bununla birlikte Nebi
Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in insanların kendisini görmelerini ve yaptıklarına
uymalarını sağlamak için kalkmış olması da ihtimal dahilindedir.
Abdullah İbn Yezîd,
hicrî 64 yılında Abdullah İbnü'z-Zübeyr tarafından Küfe valisi olarak tayin
edilince bu yağmur duasını yapmıştır. Söz konusu olay Muhtar İbn Ebu Ubeyd
es-Sakafî'nin Kufe'yi ele geçirmesinden önce yaşanmıştır.
Bu rivayetteki ifadeye
bakıldığında i!k anlaşılan namazın hutbeden sonra kılındığıdır. Nitekim başka
bir rivayette Süfyan-ı Sevrî bunu açıkça ifade etmiştir. Ancak Şu'be'nin Ebu
İshak'tan naklettiği rivayet bundan farklıdır: "Abdullah İbn Yezîd, yağmur
duası etmek üzere insanlarla birlikte musallaya çıktı. Orada iki rekat namaz
kıldıktan sonra yağmur duası etti." Daha önce de açıkladığımız gibi
alimlerin çoğunluğuna göre önce namaz kılınır. Bununla birlikte İbnü'l-Münzir
gibi bazı alimlere göre önce hutbe okunur. Fakat Ebu Hamid ve daha başka
alimlerin söylediği gibi bu görüş ayrılığı söz konusu uygulamalardan sadece
birinin caiz olduğuna dair değildir, hangi uygulamanın daha iyi olduğuna yöneliktir.
ibn Battal, yağmur
duası namazında ezan ve kametin olmadığına dair alimlerin icmasının
bulunduğunu söylemiştir. Her şeyin en doğrusunu sadece Allah bilir.
باب: الجهر
بالقراءة في
الاستسقاء.
16. Yağmur Duası
Namazında Kıraatin Açıktan Olması
حدثنا
أبو نعيم:
حدثنا ابن أبي
ذئب، عن
الزهري، عن
عباد بن تميم،
عن عمه، قال: خرج
النبي صلى
الله عليه
وسلم يستسقي،
فتوجه إلى
القبلة يدعو،
وحول رداءه،
ثم صلى
ركعتين، جهر
فيهما
بالقراءة.
[-1024-] Abbad İbn Temîm
amcasının şunları anlattığını nakletmîştir: "Resulullah Sallallahu Aleyhi
ve Sellem yağmur duası etmek üzere musallaya çıktı. Bu sırada kıbleye doğru
yöneldi ve omuzuna almış olduğu ridasını çevirdi. Daha sonra da kıraatin
açıktan olduğu iki rekatlık bir namaz kıldı."
AÇIKLAMA: İbn
Battal yağmur duası namazı sırasında kıraatin açıktan olması gerektiğine dair
alimlerin icmasının bulunduğunu nakletmiştir.
باب: كيف حول
النبي صلى
الله عليه وسلم
ظهره إلى
الناس.
17. Resulullah
(s.a.v.)Cemaate Sırtını Nasıl Döndü?
حدثنا
آدم قال:
حدثنا ابن أبي
ذئب، عن
الزهري، عن
عباد بن تميم،
عن عمه، قال:
رأيت
النبي صلى
الله عليه
وسلم يوما خرج
يستسقي، قال:
فحول إلى
الناس ظهره،
واستقبل
القبلة يدعو،
ثم حول رداءه،
ثم صلى لنا
ركعتين، جهر
فيهما
بالقراءة.
[-1025-] Abbad İbn Temîm
amcasının şunları anlattığını nakletmiştir: "Ben Resulullah Sallallahu
Aleyhi ve Sellem'in yağmur duası etmek üzere musallaya çıktığını gördüm.
Cemaate sırtını dönüp kıbleye doğru yöneldi ve dua etti.
Daha sonra omuzuna almış
olduğu ridasını çevirdi ve ardından da kıraatin açıktan olduğu iki rekatlık bir
namaz kıldı."
باب: صلاة
الاستسقاء
ركعتين.
18. Yağmur Duası
Namazı İki Rekattır
حدثنا
قتيبة بن سعيد
قال: حدثنا
سفيان، عن عبد
الله بن أبي
بكر، عن عباد
بن تميم، عن
عمه:
أن
النبي صلى
الله عليه
وسلم استقى،
فصلى ركعتين،
وقلب رداءه.
[-1026-] Abbad İbn Temîm
amcasının şunları anlattığını nakletmiştir: "Resulullah Sallallahu Aleyhi
ve Sellem yağmur duası edip iki rekat namaz kıldırdı ve omuzuna almış olduğu
ridasını çevirdi."
باب:
الاستسقاء في
المصلى.
19. Yağmur Duası
Namazı İçin Musallaya Çıkmak
حدثنا
عبد الله بن
محمد قال:
حدثنا سفيان،
عن عبد الله
بن أبي بكر،
سمع عباد بن
تميم، عن عمه
قال: خرج
النبي صلى
الله عليه
وسلم إلى
المصلى يستسقي،
واستقبل
القبلة، فصلى
ركعتين، وقلب
رداءه.قال
سفيان:
فأخبرني
المسعودي، عن
أبي بكر قال:
جعل اليمين
على الشمال.
[-1027-] Abbad İbn Temîm
amcasının şunları anlattığını nakletmiştir: "Resulullah Sallallahu Aleyhi
ve Sellem yağmur duası etmek üzere musallaya çıktı ve kıbleye doğru yönelip iki
rekatlık bir namaz kıldı ve omuzuna almış olduğu ridasını çevirdi."
Süfyan şöyle demiştir:
"Mesudî, Ebu Bekir İbn Muhammed'in şöyle dediğini bana haber verdi:
"Sağ tarafını sol tarafa geçirdi."
AÇIKLAMA: İbn Battal
şöyle demiştir: "Ebu Bekir'den nakledilen rivayet namazın hutbeden önce
olduğunu göstermektedir. Çünkü bu rivayette Resul-i Ekrem (s.a.v.)'in ridasını
çevirmeden önce namaz kıldığı zikredilmektedir. Zaten Ebu Bekir, hutbenin
namazdan önce olduğunu nakleden oğlu Abdullah İbn Ebu Bekir'den daha sağlam bir
hafızaya ve hadis nakletme yeteneğine sahiptir."
باب: استقبال
القبلة في
الاستسقاء.
20.Yağmur Duası İçin
Musallaya Çıkıldığında Hutbe Okurken Kıbleye Yönelmek
حدثنا
محمد قال:
أخبرنا عبد
الوهاب قال:
حدثنا يحيى بن
سعيد قال:
أخبرني أبو
بكر بن محمد:
أن عباد بن
تميم أخبره:
أن عبد الله
بن زيد الأنصاري
أخبره: أن
النبي صلى
الله عليه
وسلم خرج إلى
المصلى يصلي،
وأنه لما دعا،
أو أراد أن
يدعو، استقبل
القبلة، وحول
رداءه.قال
أبو عبد الله:
ابن زيد هذا
مازني،
والأول كوفي،
وهو ابن يزيد.
[-1028-] Abbad İbn Temîm,
ensardan Abdullah İbn Zeyd'in kendisine şu haberi verdiğini nakleder: "Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem
namaz kıldırmak üzere musallaya çıktı. Dua ederken - veya dua etmek isteyince -
kıbleye yöneldi ve omuzuna attığı ridasını çevirdi."
Ebu Abdullah şöyle
demiştir: "Bu İbn Zeyd el-Mazinî'dir. Halbuki daha önceki rivayette adı
geçen ravi Kufe'li olup adı İbn Yezîd'dir."